جستجوی این وبلاگ

۱۴۰۲ اسفند ۱۱, جمعه

توصیه به ایرانیان دوتابعیتی: سفر به ایران همچنان ناامن است

مجموعه حقوقی دادبان با انتشار مطلبی خطاب به ایرانیان دوتابعیتی توصیه کرد که سامانه "پرسمان تردد" قابل اعتماد نیست و سفر به ایران همچنان ناامن است.

دادبان نوشته است که همزمان با راه‌اندازی سامانه‌ای با نام "پرسمان تردد" در زیر مجموعه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر شماری از مقامات حاکمیتی در ایران، با اشاره به این سامانه ادعا کرده‌اند که شهروندان ایرانی دوتابعیتی و ساکن خارج از کشور، می‌توانند با مراجعه به این سامانه از بدون مشکل بودن سفر خود به ایران اطمینان حاصل کنند.

در همین زمینه عبدالله سهرابی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور روز چهارشنبه نهم اسفند در گفتگویی با روزنامه خراسان مدعی شده پاسخ سامانه پرسمان تردد برای شهروندان تضمین است و در صورتی که پاسخ بررسی این سامانه به شهروندی مثبت بود، "صد در صد" مشکلی برای سفر به ایران پیش نخواهد آمد.

به ادعای این مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی "با اطمینان می‌گویم اگر نتیجه استعلام مثبت بود تضمین با ماست."

این اظهارات و به ویژه ادعای دستیار وزیر امور خارجه در حالی است که تجربه بازداشت‌های گسترده ایرانیان دوتابعیتی هنگام سفر به ایران در سال‌های گذشته حقیقتی کاملا خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. 

به ویژه اینکه بسیاری از بازداشت‌شدگان خود به دعوت نهادهای عمومی یا علمی در ایران و با هماهنگی کامل وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای حاکمیتی به این کشور سفر کرده بودند و پیش از بازداشت بارها به آنها درباره امنیت‌شان تضمین داده شده بود.

به عنوان نمونه احمدرضا جلالی پزشک و محقق ایرانی مقیم سوئد، به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز در فروردین ۱۳۹۵ به ایران سفر کرد و در نتیجه همین سفر دستگیر و سپس به اتهام "همکاری با اسرائیل و محاربه" به اعدام محکوم شد.

فقدان حاکمیت قانون، عدم استقلال دستگاه قضایی و متعدد بودن مراجع تصمیم‌گیری به ویژه در میان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، سبب شده فضای ایران هرگز برای سفر آزادانه و بدون ترس ایرانیان خارج از کشور امن نباشد و تهدید علیه آنها در صورت سفر به ایران همواره و همیشه وجود داشته باشد.